Verziekt maar geweldig weekend in Edinburgh - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Ingrid Engelen - WaarBenJij.nu Verziekt maar geweldig weekend in Edinburgh - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Ingrid Engelen - WaarBenJij.nu

Verziekt maar geweldig weekend in Edinburgh

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

14 December 2010 | Verenigd Koninkrijk, Edinburgh

Zo, ik kan weer een bezocht land afvinken en een avontuur erbij schrijven. Heb namelijk een lang weekend in Edinburgh doorgebracht. Het was allemaal erg spannend van tevoren, want Edinburgh was al de hele week op het nieuws met sneeuwoverlast; wegen waren gesloten, treinen reden niet meer, mensen konden niet meer op het werk komen, dus een aantal bedrijven en scholen waren gesloten. Geloof dat er meer dan een meter sneeuw was gevallen…

Op donderdagavond 9/12/2010 had ik twee optredens met het koor in de stad, daarna kregen we als dank een rit in het reuzenrad. Daarna terug naar huis (met Kris, die had me zien zingen), tas ingepakt, brood gesmeerd, en laatste dingen voorbereid. Een kort nachtje geslapen, want om 5.30 ging de wekker al, en aangezien mijn vreselijke verkoudheid opeens terug was terwijl ik er net vanaf was voelde ik me die ochtend minder goed dan gedacht. Maargoed, het leven gaat door en tijd om in bed uit te zieken zat er voor dit weekend niet in. Paracetamol, vitaminepillen, neusspray, en alle zakdoekjes die ik nog in huis had gingen dus ook maar mee.
Om 06.47 uur zat ik in de trein en zag het landschap in vlagen veranderen (aangezien ik steeds in slaap viel). Ik begon in het donker in de nattigheid en langzamerhand werd het steeds lichter en witter; al met al een prachtige tocht! (Onderweg zag ik voor het eerst varkens op een boerderij buiten lopen!!! Dat zouden ze in NL ook moeten doen :D)
Na meer dan vier uur reizen was ik dan eindelijk veilig in Schotland aangekomen, zonder treinproblemen. Eerste ben ik naar het hostel gegaan om mijn koffer onder te brengen, en gelukkig bleek dat ik eerder kon inchecken. Even snel alles op orde gebracht en toen ging ik op pad. Op weg naar Edinburgh Castle kwam ik een Starbucks tegen en kon ik niet laten om even een koffie te drinken…
Daarna mijn weg gezocht en gevonden naar het kasteel en een bezoek hieraan gebracht. Heb er een paar uurtjes besteed en zeker interessante dingen gezien. Ook zeker genoten van het mooie uitzicht (zie foto’s). Na een tijd had ik alles wel gezien en begon ik het koud te krijgen (boven op de uitgedoofde vulkaan waarop dit kasteel gebouwd is waaide het enorm hard). Door de winkelstraat teruggelopen en een supermarkt opgezocht om ontbijt te halen en om mijn verzameling papieren zakdoekjes (met FSC keurmerk natuurlijk) aan te vullen. Daarna heb ik de vreselijkste pizza ooit gegeten…!!! Het was een simpel restaurant, maar kreeg volgens mij gewoon een diepvriespizza voor mijn neus die niet eens te vergelijk was met de simpelste diepvriespizza van de goedkoopste supermarkt. Uit beleefdheid toch maar ¾ van het ding opgegeten en betaald.
Hierna vervolgde ik mijn weg door de winkelstraat, glipte ik nog even de apotheek in om neusspray bij te kopen en ging ik naar het hostel . Het was nog vroeg (18.00 uur), maar had bedacht dat ik deze avond lekker ging relaxen en op tijd naar bed zou gaan. Heb zelfs een aanbod van een bier in de kroeg afgeslagen (!), in de hoop dat ik me de volgende dag iets beter zou voelen…

Volgende dag zonder wekker opgestaan (rond half 9) en voelde me nog beroerder dan de dag ervoor. Helaas. Paracetamolletjes erin, opgestaan, en ontbeten. Na een korte wandeling door de stad begon om 11.00 uur mijn ‘gratis’ drie uur durende wandelrondleiding door de stad (veel groener, en goedkoper, dan met een hop-on hop-off bus :D) veel leuke dingen te weten gekomen. De gids, een studente, deed haar best maar haar humor lag me niet zo. En aangezien al haar verhalen en grapjes eruit kwamen of ze die elke dag vertelde maakte het niet veel beter… Toch veel interessants gezien. Cultureel gezien is Edinburgh denk ik niet echt te vergelijken met een Madrid of een Rome, maar het was prima te doen! Na drie uur flauwe grappen gehoord te hebben gaf iedereen haar een fooi en ging weer zijn eigen pad.
Ik ging op weg naar het station waar ik Eline (collega uit de Beekse Bergen en medestudenten aan Van Hall die nu stage loopt in Edinburgh zoo) zou ontmoeten. Een gezellige middag gehad over de kerstmarkten en hier en daar wat kerstinkopen gedaan. Daarna weer terug naar het hostel om even uit te rusten van de hele dag buiten in de kou zijn, waarna ik in de supermarkt mijn avondmaaltijd heb gehaald. Na nog meer uitgerust te hebben was ik bijna van plan om te douchen weer vroeg naar bed te gaan om mijn ziek zijn uit te zieken, tot ik weer een aanbod kreeg om naar de pub te gaan met mijn kamergenoot. Dit keer kon ik het aanbod niet afslaan. Met mijn oncharmante look naar de pub gegaan en we hebben echt een hele gezellige avond samen gehad. Christoph is de naam, hij komt uit Frankrijk en was dezelfde dag aangekomen als ik. Helaas was hij opgelicht door een Schot. Hij was van plan om in Edinburgh een flat te huren en om hier tijdelijk te werken totdat zijn Master in September begint. De flat blijkt wel te bestaan, maar de persoon van het huurcontract helaas niet… Helaas had hij al een voorschot betaald…
Na een paar biertjes besloten we terug te gaan naar het hostel en heb ik uiteraard weer heerlijk geslapen, lang leve de oordopjes!

De volgende dag bleek dat die paar biertjes me goed hadden gedaan, ik voelde me gelukkig een stuk beter. Na mijn simpele ontbijt ben ik naar ‘Our Dynamic Earth’ geweest. Een soort museum en attractiepark die je meeneemt in de mooie onderdelen van de wereld. Erg interactief en gericht op kinderen, maar ach, ik kon me even helemaal uitleven en heb er aardig van genoten.
Na deze ervaring terug naar het hostel om Christoph weer op te zoeken om samen naar het National Museum of Scotland te gaan. Erg interessant allemaal om de historie en cultuur van Schotland nog beter te leren kennen. Na 6 verdiepingen naar dingen kijken hadden we het wel weer gehad en belandden we weer in een plaatselijke kroeg… Weer heerlijk bier gedronken en heerlijke gesprekken gevoerd. Uiteindelijk belandden we in een kroeg dichtbij het hostel waar ze traditionele Schotse muziek speelden, heerlijk genoten!

Bier bleek echt te werken, want de volgende dag ging het alweer een stuk beter met me. Mijn koffer gepakt, afgezet in de hal, vaarwel gezegd tegen mijn kamergenoten en de bus gepakt naar Edinburgh Zoo. Daar heb ik de onaardigste buschauffeurs ooit leren kennen… Van tevoren vroeg ik hem of hij bij de Zoo stopte en hij zou mij in gedachten houden. Toen de halte werd aangekondigd, toch maar op het knopje gedrukt. Toen bleek dat we de halte al lang en breed voorbij waren vroeg ik toch maar even hoe het zat… Ik had moeten opstaan en naar de deur moeten lopen anders weet hij niet dat je eruit moet (!!! Aaargh :$) Blijkbaar werken bussen iets anders dan bij ons, bij ons is op het knopje drukken voldoende, de reden van die dingen in de bus snap ik dan niet helemaal… Op de terugweg ging ik de bus weer betalen, maar ik moest mijn geld dit keer in een of andere kan stoppen. Twee pond had ik betaald, terwijl het ritje met 1,20 pond zou kosten. Ze deden helaas geen wisselgeld… (Kon dat niet even vantevoren gezegd worden??? Aargh :$) Misbruik maken van toeristen, bah. Maargoed, er zijn ergere dingen dan vreselijk onvriendelijke buschauffeurs.
Een heerlijk dagje in de zoo doorgebracht, ondanks dat de halve zoo was gesloten vanwege het ijs en sneeuw (de zoo is op een heuvel gebouwd). Heb nog even met Eline afgesproken en een kijkje genomen op haar afdeling en zo een beetje te weten gekomen hoe zij werkt, en hoe de educatieafdeling daar werkt. Verder heb ik het grootste gedeelte van de dag naar hekwerken en lege verblijven gekeken, maar ach dat mag de pret niet drukken. Ik eindigde mijn dag in het Chimpanzee verblijf, wat echt heel anders en heel modern is dan de rest van de zoo. Daar kwam ik Eline’s collega tegen en nog een tijdje met hem gekletst. Hij heeft me interessante dingen over de chimps verteld en laten zien, ik heb zelfs een chimp begroet op zijn chimps haha. Heb daar ook de Beekse Bergen groep chimps gezien en hij heeft me uitgelegd hoe de gehele introductie is verlopen. Drie maanden voor twee verschillende groepen chimps, dat was echt indrukwekkend…Helaas moest ik ons gesprek afbreken omdat het bijna donker werd en de zoo zou sluiten.

Na weer een geweldige dag mijn laatste inkopen gedaan, terug naar het hostel gegaan om mijn bagage op te halen, en naar het station gelopen. Daar een tijd gewacht op mijn trein en toen begon mijn heerlijke reis terug naar huis. In Chester een taxi genomen, want was te moe om nog 20 minuten naar huis te lopen… Ondanks mijn verkoudheid en mij niet zo lekker gevoeld te hebben (ziek was ik niet, want kon nog uit bed komen haha) heb ik echt een top weekend gehad en er weer heerlijk van genoten!!!

Ps: Weer bedankt voor al jullie reacties, vind het nog steeds leuk om van jullie te horen en te weten dat jullie aan me denken. Hoewel ik niet zoveel tijd vind om persoonlijk te mailen e.d. denk ik ook aan jullie allemaal :D

  • 15 December 2010 - 00:41

    Wiebe:

    Klinkt goed! Wat een andere wereld dan waar ik zit, hehe :P! Hopelijk voel je je weer wat beter, ziek op reis is niet fijn (ik heb nu oorontsteking!). Succes nog en geniet ervan!

  • 15 December 2010 - 07:24

    Raldi:

    Hey wat jammer dat je niet lekker was. Maar zo te horen maak je goed gebruik van je vrije tijd! Sneeuw heb ik al een tijdje niet meer gezien haha. Is bij jou het aftellen ondertussen ook al begonnen? (om weer naar Nederland te gaan bedoel ik dan) of ga jij nog even naar huis voor de feestdagen?
    X

  • 15 December 2010 - 11:12

    Oma:

    Lieve Ingrid ,

    Dat was weer een flink reisverslag ,fijn dat je zoveel onderneemt ,ondanks dat je niet fit was ,het ontmoeten van een collega waar je mee hebt gewerkt doet je even aan thuis denken .

    Nog even en dan kun je zien dat ook wij niet van sneeuw en us verschoont blijven ,voor ons wat lastig ,missen aruba ,maar helaas .

    Liefs van Oma ,

  • 15 December 2010 - 14:06

    Carla :

    lieve ingrid
    leuk zeg het koortje.
    Bij het leges des heils staan ze ook altijd met kerst buiten te zingen! haha.
    En weer genoeg gezien en gedaan,je zult weer heel erg geinspireerd zijn geraakt,goed hoor.
    Maar als bezorgde moeder,moet je ook goed naar je lichaam luisteren hoor!
    Leuke foto,s volgens mij kunnen ze daar goed een film maken bij dat kasteel zo in de tijd van king Athur.
    Tot woensdag,de hondjes kijken naar je uit,wat zullen ze blij zijn,ik ook hoor,fijn je weer even te zien.
    lieve groet van mama

  • 17 December 2010 - 19:54

    Rianne:

    Hey meid,

    Het gaat nog allemaal goed met je lees ik!! Heb je men kaartje eigenlijk al ontvangen? Ik dacht stuur nog is even een leuk kaartje. Helaas is de TNT hier steeds aan het staken dus ik hoop niet dat die zoek is geraakt. Anders moet je het zeggen hoor want dan stuur ik een andere. Wha ik heb men diploma van paravet ook!! Was erg leuke diploma uitreiking maar dat zul je wel zien en lezen als het kaartje nog komt. Pff wat vliegt de tijd heb. Ik heb volgende week al mijn laatste week stage. 5 jan. voor 22 dierenartsen mijn bevindingen presenteren. Heb er al een mooi pak voorgekocht :)
    En gelukkig zijn de bij DAP Staphorst zo blij met me dat ik misschien ook bij ze mag afstuderen als school de opdracht goed vindt. Maar dat laat ik je nog weten als het er door is.
    Nou meid nog even door zetten en voordat je er erg aan hebt ben je weer in ons kikkerland en gaan we snel samen is even iets lekkers dinken :)

    Liefs Rianne

  • 28 December 2010 - 12:12

    Femmeke.:

    Heey Ingie! Gezellig koortje hor! En tof dat je weer op pad bent geweest! Heb je leuke kerst gehad? En wat zijn de plannen voor oud&nieuw? Hans en ik hebben kerst gevierd eerst in Alkmaar, daarna in Genderen. Deze week maar weer wat aan studie en vriendinnetjes meeten en jaarwisseling vieren in Utrecht! Succes daar met stage en veel plezier met leuke dingen ondernemen! xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 292
Totaal aantal bezoekers 32805

Voorgaande reizen:

30 Maart 2011 - 15 Juni 2011

Afstuderen in Mauritius

03 September 2010 - 06 Februari 2011

Stage in Chester Zoo

03 Mei 2010 - 10 Mei 2010

Rome

20 Januari 2007 - 04 Augustus 2007

Au pair in Madrid

Landen bezocht: