Weekje Rome met Liesbeth (di t/m do) - Reisverslag uit Rome, Italië van Ingrid Engelen - WaarBenJij.nu Weekje Rome met Liesbeth (di t/m do) - Reisverslag uit Rome, Italië van Ingrid Engelen - WaarBenJij.nu

Weekje Rome met Liesbeth (di t/m do)

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

06 Mei 2010 | Italië, Rome

Even een kort verslag van de eerste dagen Rome (maandag t/m donderdag) geschreven door Liesbeth en mij:

Maandag begon voor mij (Liesbeth) al heel erg vroeg. Om 8 uur ging de wekker, niet erg vroeg eigenlijk. Om 9 uur de trein naar Eindhoven gepakt, zodat Ingrid en ik samen naar Dusseldorf konden reizen.
De reis naar Eindhoven ging voorspoedig en ik was dan om 11:40 in Eindhoven. Daar bus tien gepakt, deze ging om 8 over het hele. Dus even rusttijd gehad..alweer.
Bij Ingrid thuis aangekomen, had haar moeder een brilliant idee om te gaan warm eten. Dus snel warm eten maken omdat we ook nog de inhoud van onze tassen moesten aanpassen!
Dat aanpassen ging niet zo goed! We hadden in de grote koffer wel 23 kilo zitten, en dat mochten maar 20 kilootjes zijn!
Dus nog wat schoenen, kleren e.d. in de handbagage gedaan.

Om half 3 zijn wij vertrokken naar Einhoven centraal om daar op de trein te stappen naar Venlo. Dit ging zonder problemen.
Op Venlo aangekomen moesten we de trein naar Kaldenkirche vinden! DIe was er nog niet, en we wisten niet naar welk perron we moesten.
Tot onze schrik was er een loopbrug i.p.v. een tunnel met lift. Dus die zware koffer moest ongeveer 30 treden op! Bovenaan bedachten we ons dat het misschien beter was dat iemand even ging vragen waar we heen moesten, voordat we die koffer weer naar beneden moest.
Gelukkig waren op de goede weg en stonden we op het goede perron. Even later kwam er een duidelijk duits uitziende trein en deze bracht ons naar Kaldenkirche waar we overstapten op een soort VeoliaArriva trein.
Deze trein bracht ons naar dusseldorf Haubtbahn.
Daar aangekomen hadden we even de tijd om het goede perron op te zoeken, het was erg druk op het perron en de trein naar het vliegveld zat dan ook stampvol!
Gelukkig stonden we bij de goede deur en konden we (achterwaards) de trein uit, daar stonden we dan op het treinstation van Dusseldorf Flugthaven.
Nu moesten we nog op het vliegveld komen, dit ging gelukkig makkelijk met een skytrain die ons afzette in de centrale hal.
Na wat gedoe met de incheckbalie vinden, konden we eerst rustig koffie drinken en toen inchecken.
Los van elkaar, want we waren bang dat we misschien te veel handbagage meehadden.
Alles ging goed en toen mochten we door de douane. Heel gedoe, want we dachten dat we geen vloeistoffen meer bij ons hadden, maar Ingrid was vergete haar fles leeg te gooien. Dus dat duurde nog even.
Daarna wachten tot we eindelijk, met de bus, naar het vliegtuig konden.
Het was een mooie vlucht. Met zonsondergang, mooie verlichte steden en 20 minuten versnelling!
Dus wij waren blij dat we zo vroeg op Fiumicino waren, dan konden we onze trein nog halen!

Nadat we de koffer weer terug hadden, liepen we richting treinstation waar we werden aangesproken door een man die ons voor een mooi prijsje naar ons hotel wou brengen.
Dit hebben we toen maar gedaan, ook omdat er nog 2 nederlanders meereisden. Toch wat vertrouwder.
En ja hoor, we waren voor 15 p.p. vlakbij ons hostel uitgezet. Om 23.30 waren bij het hostel.

In het hostel snel naar bed gegaan en lekker uitgerust van zon lange dag.

Dinsdag
Dinsdag stonden we op om 9 uur, ongeveer, gemiddeld..haha.
Maar toen ons opgefrist en ontbeten en de stad ingegaan.
We wouden een supermarkt vinden en even termini verkennen voor de terug reis. Terminin was erg groot, maar we weten nu waar we onze bagage kunnen laten als we maandag vroeg uit ons hostel moeten.
De supermarkt is bij Santa Maria Maggiore, een hele mooie kerk die we gelijk bezocht hebben.
Daar hebben we ook even een broodje met kaas gegeten en even uitgerust.

Na dit rust punt zijn we een route gaan lopen die in de reisgids van Ingrid stond (capitool).
We hebben o.a. het Colleseum gezien en het beeld van Mozes die is gemaakt door Micheangelo in de san Piedro kerk. Erg mooi. Het colloseum was erg immens, jammer dat het allemaal zo vervallen was. Wel interessant hoe het er vroeg aan toe ging met de gladiatoren e.d.
Na deze stadswandeling waren best moe geworden! Dus weer even langs de supermarkt terug en naar het Hostel.
Ik zit nu achter de computer en Ingrid ligt even op bed.
Straks lekker goedkoop uiteten (dat is heel goed mogelijk zagen we onderweg) en even naar de spaanse trappen.
Morgen Vaticaan!
(Liesbeth)

Dinsdagavond
's avonds hebben we heerlijk Italiaanse pizza gegeten! Ik een heerlijke funghi en Liesbeth een Calzone... overheerlijk en voor slechts 19 euro waren we klaar, dus dat was mooi meegenomen.
Daarna zijn we een stuk gaan wandelen, omdat we graag naar de Spaanse trappen wilden. Een hele wandeling door een megarijke duur, klasseverschil bestaat dus nog steeds. Winkels zoals Gucci, Dolce & Gebana, Burbery waren in die straat heel normaal. De stoep bevatte geen enkel scheurtje, losse tegel, vuil of wat dan ook. Vuilnisbakken waren er dan ook niet. Na een tijdje merkten we dat we weer in een normale buurt liepen, aan de stoep enzo. Heel grappig om te zien.
Uiteindelijk kwamen we aan bij de Spaanse trappen, ik probeerde wat foto's te maken maar er was te weinig licht. We hebben daar nog even gezeten, waarbij Liesbeth uitgebreid verhaal heeft gedaan over haar belevenissen met C. en haar gevoelens hierbij.
Daarna zijn we verder gelopen op zoek naar een koepel die we vanuit het uitkijkpunt zagen, na een tijdje wandelen kwamen we daar aan, maar nog steeds geen idee wat we gezien hebben. Hopelijk hebben we nog een keer de tijd om er langs te wandelen met de reisgids. Via Capitool zijn we teruggelopen naar het hostel. Al met al een hele avondwandeling. Om 23.30 lagen we lekker in ons bedje.

Woensdag
Vandaag was ik om 8.00 uur wakker met de intentie naar Vaticaanstad te gaan, aangezien Liesbeth nog heel lief en heerlijk aan het slapen was durfde ik haar niet wakker te maken. Ik heb wat info opgezocht en navraag gedaan over het Vaticaan. Beter blijkt om heeeeeel vroeg te gaan om de lange wachtrijen te voorkomen. Uiteindelijk werd Lies om 10.00 wakker en hebben we samen besloten om moren naar Vaticaanstad te gaan zodat we daar heel vroeg kunnen zijn.
Toen hebben we vandaag een heerlijk bezoek gebracht aan Forum en de Paletijn. Heel indrukwekkend en vooral heel wat Nederlanders. Nergens waren bordjes te bekennen maar onze reisgids kwam goed van pas! Heel wat andere Nederlanders hadden hetzelfde idee als wij kwamen we achter, het stikte ervan.
Heel wat moois gezien en rare dingen beleefd, zoals een ongeluk in een tunnel op Koniginnedag wat mij bijna het leven kostte (ik verslikte me enorm in een wortel) en Liesbeth die haar legging maar op bleef hijsen omdat die steeds afzakte. Heel hilarisch allemaal!
Uiteindelijk bleek dat we toch wel erg moe waren, dus zijn we met de metro naar het hostel gegaan. Weer een ervaring erbij... wat een mensen! Na bij de verkeerde uitgang eruit te zijn gegaan en ik eindelijk een keer gelijk had met de route kwamen we aan. Ik heb even een schoonheidslaapje gedaan en Lies heeft vast ook iets nuttigs gedaan, waarschijnlijk iets in haar k*tboekje gelezen die uiteraard mee was op vakantie. Daarna boodschappen gehaald, avondeten, lekkere dingen (chocola), vieze dingen (pure chocola van 99%, niet een echte aanrader dus) en middageten voor morgen als we naar Vaticaan Stad gaan. Even eten gekookt, lekkere gevulde pasta met tomaten en courgette. Prima te doen en onze maag is weer gevuld. Gezellig eten is wat anders, maarja je moet iets en je moet alles een keer geprobeerd hebben. Morgen zien we wel weer wat we dan doen.
Vanavond gaan we nog even het centrum in om een drankje te pakken, hopelijk niet te ver weg want mijn voeten hebben het wel een beetje gehad, maar ach dat mag de pret niet drukken. Dan op tijd naar bed om morgen om 6.45 uur op te staan zodat we om 8 uur in het Vaticaan zijn. Hopelijk schrijven we morgen niet weer: morgen naar het Vaticaan! Dan zouden de dagverslagen uiteindelijk allemaal hetzelfde eindigen en wordt het een beetje eenzijdig, en dat is Rome alles behalve...
(Ingrid)

Woensdagavond
Ja we wouden iets gaan drinken in het centrum, ver zijn we niet gekomen. Bij Santa Maria Maggoire zijn we eerst in een bar beland, daar hebben we heerlijk ijs gegeten. We hebben voor Maria nog wat rondjes gelopen om daarna op een terrasje te gaan zitten. Daar bleek het, nadat we de kaart kregen, erg duur te zijn. Ongeveer 4 euro, dus we zijn sneaky weggelopen..
We zijn daarna in ons vertrouwde straatje waar we dinsdagavond pizza gegeten hadden bij een bar beland. Daar lekker een koffie (Ingrid) en wijn (Liesbeth) gedronken. Toen naar huis, want donderdag gaan we echt naar het vaticaan!

Donderdag
Het heeft geregend en geonweerd vannacht, heel hard. Natuurlijk heb ik (Liesbeth) het alleen maar gehoord en heeft Ingrid er heerlijk doorheen geslapen..haha.
Om 6:45 ging dan ook echt de wekker. Na snel aangekleden en tas pakken stonden we om kwart over 7 op het metrostation. Deze was echt om de hoek! Een kaartje kost €1,- en je kan dan 75 min. vrij reizen.
We hadden expres de metro gepakt, omdat we nog een hele dag voor de boeg hadden en we zo lekker op tijd bij het Vaticaan waren. We hebben gehoord dat er enorme rijen op het Vaticaanplein ontstaan.
Op station Ottaviano uitgestapt en daar bleek het heel hard te regenen! Ingrid heeft toen toch maar snel een parapluutje gekocht. Het was een klein stukje lopen en om 8 uur waren we dan op het Sint Pieterplein.. en wat was het rustig!
We konden rustig doorlopen naar de ingang van de koepel. Dat was namelijk ons plan, eerst de koepel, dan de kerk en dan het Vaticaan Museum.

Er was geen rij voor de koepel, en we konden kiezen tussen de trap of trap-lift. Dat laatste gekozen en eerst een stuk met de lift. Toen op het dag van de Sint Pieter ontbeten, het regende maar alsnog een mooi uitzicht!
Na het ontbijt en de ontdekking dat we gewoon een broodmes mee naar binnen hadden gesmokkeld, zijn we de koepel op geklommen. Wel geteld 320 treden en op het laatst zo schuin dat je steeds tegen de muur aanloopt.
Halverwege was er een prachtig uitzicht (binnen) op de Baldakijn van Bernini. We hadden geluk, er was nog een mis bezig. Hier hebben we dan ook nog even staan kijken en Ingrid heeft wat filmpjes gemaakt.
Daarna ging de tocht verder. Na nog schuinere trappen en wenteltrapjes kwamen we eindelijk aan op de lantaarn (dat is dat bovenste gedeelte van de koepel). Daar konden we buiten van een schitterend uitzicht genieten! Het was ook nog niet eens druk, heerlijk! Ook de zon begon ondertussen te schijnen..wat mooi! Op de terugweg bleek het bijna dezelfde weg te zijn, maar toch anders. We konden nu boven op het dak van de Sint Pieter lopen. Ook tot vooraan de gevel, maar natuurlijk achter een hek. Wat een beetje vreemd is, dat er gewoon een souvenir winkel en een bar boven op de Sint-Pieter staan...
De lift ging ook weer na beneden (ook weer een andere lift natuurlijk).

We kwamen aan in de kerk, daar begon ons volgende avontuur!
Wat een mega kerk! De koepel 137,5 meter hoog, maar bedenk eens hoe hoog het schip dan ook nog eens is.
Goed, we hebben geprobeert het capitool (Gids over Rome) te volgen, maar daar klopten een aantal dingen niet.
We hebben de voet van petrus aangeraakt en vlakbij de baldakijn gestaan. Het werd al snel heel druk in de kerk.
Ondertussen waren we best moe en hebben we even op een randje gezeten. We hebben het uitgebreid over het geloof gehad en hoe Rooms Katholiek verschild met bijv. Gereformeerd of Evangelisch. We stonden even stil bij het de rangen die de Rooms Katholieke kerk nog heeft en wat je er nu nog van terug ziet. Ook dat de Rooms Katholieke kerk misschien nog blijft hangen in zijn eigen tijd. Waar gebeurt voorbeeld:
Zo ging wij een zijbeuk in waar alleen gebeden mocht worden. Vooraan stonden twee knielbankjes, één werd bezet door een Non de ander door een bezoeker. Even later deelde en medewerker mee aan de bezoeker dat ze niet op dat knielbankje mocht bidden, maar de Non liet hij bidden. Toch apart.

Na de Pietro van Michelangelo gezien te hebben zijn we de kerk uitgelopen om de crypten van de kerk te zoeken. Na het aan een medewerker gevraagt te hebben, vonden we de ingang makkelijk (naast die van de koepel) en liepen we de crypten in. Daar zagen we vooral graven van voorgangers van de paus. Ook het graf van Johannes Paulus II was er te zien.

Na de crypten zijn we de kerk uitgelopen. Op het plein hebben we een broodje gegeten en zijn we opzoek gegaan naar souvenir winkels. Deze waren snel gevonden en de ansichtkaarten snelgekocht. Hiervoor hadden we even een kop thee gedronken, helaas zijn ze soms in in Italie niet helemaal eerlijk. Want, ga je staand koffie/thee drinken, dan kost het je 0,70 cent. Doe je dit zittend dan (zoals ons overkwam) betaald je zo €8,- voor 2 thee... Daarstonden we goed van te kijken!

Op weg naar het Vaticaan Museum hadden we, ik, nog zin in een pizza. Dat was lekker! En ook een leuke man achter de bar, beetje oogcontact, die italianen toch! We hadden sowieso vandaag veel bekijks van italianen, voor het eerst echt gehad dat mannen/jongens tegen ons 'bella' riepen.

Goed, het vaticaan museum. Het is het een na grootste museum in Europa, hoe zouden wij hier door heen kunnen lopen? Daar hebben ze in Rome een oplossing voor! Gidsen die via 'proppers' goedkope rondleidingen geven. Wij hebben er voor besloten om dit ook te doen. Het kost wat, maar dan heb je ook wat! Het was een erg interessante rondleiding met een aardig man die ook nog eens leuk vertellen kon. De rondleiding door het vaticaan museum duurde 2,5 uur..maar het voelde alsof we er maar een half uur waren geweest.
Het was rete druk maar onze gids wist ons, door een microfoon en oordopjes, bij elkaar te houden. We hebben onder ander de sixtijnse kapel gezien, het beeld de dromer, het laatste oordeel en veel meer belangrijke dingen die we dus nu al vergeten zijn..haha. Nadat we de sixtijnse kapel verlaten hadden stonden we zo weer voor de Basiliek van de Sint Pieter.
Wat blijkt.. als je eerst het museum bezoekt, dan ben je daarna direct in de Basiliek en kan je van daaruit ook de koepel en de crypte bekijken. Dit betekend dat je de lange wachtrij op het Sint Pieter plein kan overslaan! Dit is dus een goede tip die niet vergeten mag worden!

Voor de Basiliek namen we afscheid van onze gids (aahhww) en zijn we op het plein gaan zitten. Heelijk in de zon en genoten van het uitzicht! Ook hebben we wat kaarten geschreven voor familie. Daarna zijn we weer naar het metro station Ottaviano gelopen om terug te gaan naar het Hostel. We waren echt te moe om helemaal terug te lopen..
Aangekomen bij het Hostel hadden we geen zin om naar binnen te gaan. We hebben snel de bus Pringles gepakt en zijn in het park tegen over ons Hostel gaan zitten, dit park heet Vittoria Emanuele. Daar zijn we op een bankje beland, in de zon, naast twee jongens. We raakten al snel aan de praat en kregen veel te horen over hoe het in Italie gaat. Ze zaten vol met voorbeelden die de Italiaans overheid onderuithaalden. Zoals dat ze alleen belasting innen en verder niets doen.
Heb je geen werk in Italie en verder ook geen geld? Dan ben je aangewezen op de straat, je krijgt namelijk niets van de overheid. Zo hebben we veel gehoort en prezen wij ons gelukkig toen wij terug liepen naar het Hostel.
Nu zitten we in het Hostel en hebben we nog niet gegeten en is het kwart over acht. Of we nog gaan warm eten is de vraag, we zijn erg moe van vandaag en aan eten hebben we geen zin.

In de planning van morgen staat de dierentuin van Rome, deze ligt in Villa Borghese. Morgen legt Ingrid uit wat we daar allemaal gezien hebben!
(Liesbeth)

• 07 Mei 2010 - 04:26

Carla:

helemaal geweldig,maar wat bedoel je met koningendag,deze dag was je nog hier.
    mooi verhaal.
    liefs mama